Voorjaarsritten 2016

za. 11 juni 2016: het gaat alweer (te) hard

de rit door de ogen van Leon:

half drie en ik zit te twijfelen of ik vanmiddag ga fietsen. Net terug van "hoogtestage in de Pyreneeën" en na zo'n week valt het altijd tegen om weer in het vlakke Nederland te fietsen. Maar het is mooi weer, dus besluit toch maar te gaan: is in ieder geval goed voor de snelheid en voor het weekend in de Eifel dat er aan zit te komen.

Gelukkig is deze keer de opkomst goed, we vertrekken dan ook met 10 renners. Heb al vrij snel door dat we hetzelfde rondje gaan fietsen als 2 weken geleden..... en daar heb ik geen goede herinneringen aan overgehouden.

.... zaterdag 28 mei was het minder goed weer en het waaide hard. Bij vertrek die zaterdag dus ook maar 3 renners: Jos, Arie en Leon. Het was dus weer veel tegen de wind in stoempen. Leon had na 1 kopbeurt van 10 km al door dat het moeizaam ging. Hij meldde dan ook bij de andere 2 dat het iets rustiger zou moeten gaan of dat ze de hele rit voor moesten blijven fietsen. Jos en Arie kozen voor het laatste.
Gelukkig voor Leon werd bij de sluis van Sambeek rust gehouden: leuk naar de bootjes kijken en op het gemak de energie aanvullen.
Op de terugweg wind van achteren. Dit betekende echter niet dat het makkelijker zou worden, immers Jos zorgde ervoor dat de snelheid omhoog ging. Ongeveer 10km voor Liessel waren de benen van Leon helemaal leeg. Toen hij vervolgens ook nog zag dat Jos - die al heel de rit voor had gefietst - nog steeds op een 'koffiemolentje' zat rond te rijden, had hij zoiets van : tot ziens ik zie jullie in Liessel wel. Dit klinkt iets minder pijnlijk dan: "reglementair uit het wiel gereden".

Voordeel dat we hetzelfde rondje fietsen is wel dat ik de route al ken. Een noodgedwongen pauze door een lekke band zorgt ervoor dat iedereen na zo'n 30km op adem kan komen, hoewel dit nog niet echt nodig is.

De tweede helft van de rit wordt duidelijk dat een aantal renners wat meer gaan profiteren van de benen van de andere renners. Zelfkennis is goed, en dit houdt de snelheid in de groep.

Ik voel dat het bij mij echter weer de verkeerde kant op gaat, en dan niet qua richting, maar qua bijhouden. Op een gegeven moment heb ik "zo'n pijn" dat ik besluit om af te haken. Ik meld dat ik zelf rustig naar huis fiets en dat de groep mag doorrijden. Blijkbaar overheerst in de groep het gevoel van 'samen uit, samen thuis' dus er wordt gewacht. Piet is zo vriendelijk om zich te laten afzakken en mij terug te brengen naar de groep.
De laatste kilometers zit ik weer iets gunstiger t.o.v. de wind en heb op een relatief klein verzet de rit in de groep volbracht. Met een gemiddelde van 33 km/u mag je moe zijn.
Het is alleen niet goed als je de enige bent die moe is.

Bij thuiskomst goed rusten zodat er volgend weekend in de Eifel strijd kan worden geleverd..... in een week kan er veel veranderen.

za. 14 mei 2016: soms heb je zoiets van: "niet ver, maar ver genoeg"

een tocht met harde wind, koude en ook nog regen.....

zaterdag haasten om op tijd bij het fietsen te zijn. Bij het vertrek zijn slechts 3 renners aanwezig: Frank, Frans en Leon. Met de harde wind die er staat is dat een tegenvaller: dit betekent dat er veel in de wind gefietst moet worden.

De wind zorgt ervoor dat de rit vandaag naar Nuenen gaat. De eerste kilometers zijn koud. Echter omdat er hard getrapt moet worden, krijgen we het vanzelf warm. In Mierlo begint het te regenen. Aangezien het erop lijkt dat het een bui is die snel overwaait, wordt besloten om te schuilen.

Nadat de rit is hervat, komen we op het idee om met z'n drieën achter elkaar te gaan fietsen, i.p.v. 2 voor en 1 achter. Dit scheelt behoorlijk. Waarom waren we niet eerder op dit idee gekomen? Halverwege de rit blijkt dat Frank vandaag de motor van de groep is. Als er langs het kanaal wordt gefietst geeft hij nog eens extra gas, waardoor de snelheid omhoog schiet. Het tweede deel van de rit nemen de twee mede-marmaten nog een paar keer over, maar dat is meer voor de schijn. Het is prettiger fietsen achter "derny" Frank.

Bij terugkomst staat er 69 km op de teller, en een gemiddelde van 32,4. En dat met die harde wind. Vandaag dus niet ver, maar ver genoeg........... althans voor twee van de drie.

zo. 17 april 2016: een frisse Klaver van Brabant

foto's van onze fotograaf Jack

zo. 3 april 2016: opkomst iedere week groter

Afgelopen zondag was er zo'n grote opkomst dat de stoep bij het clubhuis te klein was. Ik heb op 'n zondagmorgen nog nooit zoveel marmatrimmers gezien, en dat ondanks dat het regenachtig was en het wegdek nat was.

We vertrokken in 3 groepen in zuidelijke richting met in ons midden een test-rijder die zich goed aanpaste.
Met 2 lekke banden en weer wat meer kilometers ( 90 ) waren we wat later terug dan gebruikelijk.

Toch deze rit samen met de andere bij het clubhuis afgesloten.
Aan de opkomst is te zien dat het goed gaat met de club.

Groet Harrie

ma. 28 maart 2016: Vélo Tour, een editie met veel wind

De eerste tourtocht staat op het programma. Dus weersverwachting in de gaten houden, ziet er niet goed uit. Maar ja op de dag zelf valt het altijd mee.
En inderdaad deze keer ook. Beetje wind en een drupje regen bij vertrek. Dus op naar Liessel, echter de opkomst is wat mager, Jack, Joost, Harrie en ondergetekende zijn de gelukkigen.

Even kijken wat slim is, de 120 kilometer pakken en deze oppikken in Griendtsveen.
Op tijd doordraaien is niet echt nodig met 4 dus we hebben er maar om de 10 kilometer van gemaakt. Werkte ook goed, zeker als je de wind tegen hebt.

Ergens hadden we een pauze (ben niet zo goed in waar we zijn) ik dacht Holthees. Lekker stuk vlaai met slagroom en twee koppen koffie. Onderwijl hield de eigenaar de hele tijd zijn mond niet dicht. Hij had het over Liessel of hij er geboren was. En de Wintersen kende hij goed; hij had Piet pas nog gesproken.

Maar goed de laatste loodjes wegen het zwaarst zullen we maar zeggen. Oftewel wind op kop.
Omdat we in Liessel de 100km net niet aantikten toch maar een klein rondje er bij. Helaas lieten ze mij echter alleen naar Deurne fietsen. Wel vol wind van achteren.

Al met al een leuke 2e paasdag.

Groet,
Frank

za. 26 maart 2016: zeer grote opkomst

Zaterdagmiddag 15.00 uur. Door de zeer grote opkomst wordt vertrokken in 3 groepen. Het weer was goed: een lekker zonnetje. Echter door een stevige bries was het “lijden” met een lange ij. Perfect voor waaier-rijden, maar de groep was te groot om dit te oefenen. Een volgende keer dan maar.

Door een lekke achterband, op een slecht moment, werd de gewenste snelheid net niet gehaald.
Heerlijke rit en om 18.00 uur met dik 80 km weer voldaan thuis.

Tot ziens,
Harrie

zo. 20 maart 2016: goede versterking voor A+

Drukte van jewelste bij Bakkkertje op de stoep op zondagmorgen.

Ook wij, groep A+, uiteraard in noordelijke richting vertrokken, eerst achter de A groep maar na een flinke tussensprint voor de equipe van kapitein Harrie. Na een uiterst strakke tocht via Landhorst en Wanroij zonder afvallers weer terug in Liessel aangekomen.
Ons nieuwe lid Jurgen blijkt uit het goede fietshout gesneden. Hij verbreekt wekelijks zijn persoonlijke records.

Tot fietsens,
Jos

zo. 20 maart 2016: een grote opkomst.

Hallo allen,

Zondag 20 maart was er een grote opkomst bij droog/donker en fris weer.
Met 11 fietsers werd met de A-ploeg in noordelijke richting vertrokken; eerst voor en daarna achter de A+ groep aan.
Onderweg twee keer de verkeerde weg ingeslagen, wat toch de ouderdom van Harrie bewijst.

Met 70 km op de teller waren we weer op tijd terug in Liessel.

Groet Harrie

do. 17 maart 2016: een mooi ritje naar Hamert

De marmatrimmers willen dit voorjaar goed voor de dag komen. Ook op donderdagmiddag wordt er al gefietst. Jack en Harrie hebben vandaag een mooi ritje naar Hamert gehad.

zo. 13 maart 2016: grote opkomst met meteen vlaai

Ook vandaag was de opkomst bijzonder hoog. De A-ploeg had geluk..... er was vandaag vlaai bij Frank omdat zijn vrouw jarig was.

za. 12 maart 2016: een eerste koude rit op de weg

Zaterdagmiddag half twee, lekker ritje met de club fietsen.

Eindelijk, de winter is weer (bijna) voorbij, alhoewel de kou nog overheerst. We vertrekken met 9. Maar nog voor ik met Frank Veldhuijzen kon praten over zijn nieuwe fiets had hij de eerste lekke band al te pakken. Steen op de weg en stootlek. Adriaan heeft nog snel een echte fietspomp gehaald zodat we met een volle band echt konden vertrekken.

Onderweg vonden Hans Verbeek en Frank het voldoende voor zo'n eerste zaterdag en pakten een kortere route. Ook Cor wilde tijdens de lunch onderweg een stukje afsnijden. Maar helaas voor Cor pikten we hem onderweg weer op. Met het 'samen uit samen thuis'-gevoel konden we de rit goed afsluiten.

Een mooie ietwat koude tocht.