Zomerritten 2014

za. 2 augustus 2014: West Betuwe Toer

Zaterdag 2 augustus hebben 9 Marmaten de uitdaging aangegaan om de 185 km West Betuwe Toer in Tiel te fietsen. Vertrek om 6:45 uur. De reis verliep zonder problemen en na het prepareren klaar voor vertrek. Geert was zijn bidons vergeten maar er is een stand met van alles en nog wat dus snel twee bidons gekocht en ingeschreven. We vertrekken om 8.25 uur in Tiel. Voorzichtig gestart want Parijs is nog ver....

Na verloop van tijd krijgen we een gastrijder en wel niet de minste, Gert Jacobs voelde zich geroepen om de Marmatrimmers van dicht bij te bewonderen. Zelfs bij een lekke band van Frank V. stopte hij zodat hij het materiaal kon bewonderen en wat bij kon buurten met de trimmers. Ook daarna fietste hij nog een tijdje mee. Bij een splitsing op de route ging Gert voor de korte afstand, wij voor de langere afstand.

Na een pauze om weer op krachten te komen gaat de tocht verder over mooie paden en door een bosrijke omgeving. In Arnhem zien we de trolleybus en in de omgeving van Doorn passeren we een aantal grote landhuizen. Ook komen we hier langs een aantal fraaie villa's.
Het is al de hele tijd op en af gegaan. Op een gegeven moment werd dit voelbaar in de benen.

Helaas begon de lucht er steeds donkerder uit te zien en hebben we er toch maar voor gekozen om een stukje af te snijden. Omdat de vermoeidheid ook al was toegeslagen in de groep was er geen weerstand tegen deze beslissing. Achteraf bleek dat het de juiste keuze was geweest: de laatste drie km kregen we de bui die al een tijdje dreigend in de lucht had gehangen. Na afloop maakten we gebruik van de goede douches in de sporthal.

Er werd naar Harrie gebeld dat we er aan kwamen zodat hij de koffie en het gebak al kon klaarzetten.

Al met al een geweldige tocht en zeker voor herhaling vatbaar. Al is het maar om de laatste 15 km ook te rijden.

Groet, Frank


za. 26 juli 2014: Frank geeft fietsles

Vandaag hebben 10 marmaten zich verzameld om te gaan fietsen. Op de Snoertsebaan staat Frank klaar om aan te sluiten..... echter niet met de racefiets, maar met de mountainbike: "succes Frank dat zal zwaar worden vandaag".

Het tempo zit er meteen goed in. Op een gegeven moment wordt er geroepen dat het rustiger moet omdat Frank op de mountainbike is. Frank meldt meteen dat alles nog prima is en dat er voor hem niet zachter gereden hoeft te worden. Later nog een keer de melding dat er rustiger gereden moet worden omdat we rekening moeten houden met Frank. Echter, ook nu weer loos alarm.
Op het einde van de rit in Deurne laat Frank zien dat het wat hem betreft nog wat harder had gemogen. Hij gaat een keer op de trappers staan en weg is hij. Twee renners kunnen nog net zijn wiel pakken. Uiteindelijk komt de hele groep toch weer bij elkaar.

Een chapeau dus voor Frank: met de mountainbike mee en gewoon bijhouden....... en op het einde nog demarreren ook. Dit geldt echter ook voor Hans. Omdat de b-groep niet op zaterdag fietst was hij vandaag ook maar met de a-groep meegegaan. Dit was goed gegaan.
En het is niet dat er rustig was gefietst: bij terugkomst stond er bij de één 34,5 en bij de ander 34,7 als gemiddelde op de teller en dat bij een afstand van 91km. Na afloop werd er bij Hans nog wat gedronken.

Thuis na uitgerust te zijn, was er nog steeds ongeloof dat Frank zo hard ging op z'n mountainbike. Op een gegeven moment kwam het vermoeden dat Frank een motorje in zijn fiets had zitten. Dat moet het wel zijn geweest, het kan niet anders......
Dus als je Frank een keer op z'n mountainbike ziet: houdt hem tegen en kijk of er ergens een motortje verstopt zit.


zo. 20 juli 2014: bedrijvenexcursie in Son

De wind (die er amper was) bepaalde dat we vandaag zouden vertrekken in de richting van het westen. Er werd besloten om de route te fietsen die Theo (en later ook blijkt Mark) aflegt als hij op z'n fiets naar de Ikea gaat. Met Theo als navigator ging het vlot langs het kanaal en kwamen we via een route zonder veel hindernissen (verkeerslichten, drukke wegen) bij de Ikea. Omdat we niet in de ballenbak zouden mogen en geen Zweedse balletjes kregen besloten we verder te fietsen met Mark als navigator: Prodrive - het bedrijf waar Mark werkt - lag namelijk iets verder op het industrieterrein. De meesten stonden ervan te kijken dat dit zo'n groot complex was. Theo draaide daarna af omdat hij nog even langs de Ikea wilde.

Ja, en toen stonden we daar.....hoe nu terug? Met enig zoekwerk zijn we langs Best en Eindhoven Airport richting Veldhoven gegaan. Daar wist Frans dan weer de weg alleen had dat niets met werk te maken....
Vervolgens door naar Valkenswaard waarbij onderweg nog even getwijfeld werd of we een terrasje zouden nemen. Omdat sommigen op tijd thuis moesten zijn, werden Marinus en Maria telefonisch verzocht om het terras open te gooien zodat we daar - bij terugkomst in Liessel - konden evalueren.
Inmiddels in Valkenswaard hebben we zoveel mogelijk alle smalle en slechte fietspaden op onze route opgenomen.

Zodra we weer op de bekende route richting Leende zaten kreeg iedereen vleugels wat ook wel bleek in de snelheden die er vanaf toen zijn gefietst. Onze voorzitter moest op een gegeven moment dus ook ingrijpen om mogelijke discussies op de jaarvergadering te voorkomen.

Het was weer een leuk tochtje met van alles wat: bedrijvenexcursie, nieuwe wegen verkend, mooi weer, nog even hard doorfietsen.
Hoe de evaluatie op het terras is verlopen is tot op heden nog niet bekend.


zo. 13 juli 2014: regenrit die toch nog goed eindigt

De bedoeling was dat het vandaag een ritje zou worden om te genieten. Niet dat dat anders niet zo is, maar vandaag was 'genieten' gedefinieerd als rustig fietsen, niet moe worden en van de zon genieten.

Sinds lange tijd was Mark er op de zondagmorgen weer bij. Het doel was dan ook veranderd : zo hard mogelijk gaan..... Ook de zon was nergens te bekennen, dus het zou een andere rit worden dan vooraf gedacht

Net voor Vlierden was de groep al kleiner geworden, maar.... Mark er nog steeds bij. Na een 40-tal kilometers, Mark er nog steeds bij. Op een gegeven moment maar gestopt voor een groepsbespreking: hoe gaan we dit klusje klaren. We zouden het op de eindsprint gooien. In de laatste kilometers gooien Joost en Charles de snelheid omhoog, Leon kan ook nog aanpikken....de snelheid loopt op.......47,48,50,52. HET is gelukt, Mark rijdt Liessel binnen op 100m na deze drie. Dus voor de volgende rit: let op Mark. Laat hem in het begin van de rit al meteen 'hard werken' :)

Misschien kan het ook zijn dat er voor Vlierden al renners waren omgedraaid vanwege de regenbui, dat de groepsbespreking een lekke band was en het harde rijden op het einde de gebruikelijke eindsprint was.

Terug in Liessel hadden de 8 fietsers 80km afgelegd. Overigens was het weer halverwege de rit toch nog verbeterd en was het op het einde zelfs nog warm. Het was in feite dus toch nog een 'relaxed ritje' geweest.